Goede keywords en een goede beschrijving is het boter op je brood van je website. Als mensen een zoekopdracht invoeren in Google gerelateerd aan je website, wil je het liefst in de top 3 van de resultaten komen te staan. Hieronder probeer ik uit te leggen wat wel en wat niet te doen als je je site gaat optimaliseren.

Hoe werken zoekmachines?
Google wijzigt ongeveer 300 keer per jaar het algoritme van zijn zoekmachinesoftware.

Het is dus niet heel precies te zeggen hoe Google de ranking precies doet, maar we hebben wel een indicatie.

Voordat we de do’s and don’ts bespreken, kijken we naar de werking.

Google, Bing, Yahoo, Yandex en andere search engines gebruiken software die het hele internet (of delen daar van) proberen te indexeren. Deze software wordt ook wel spiders genaamd. Deze spiders scannen het web en indexeren de informatie naar relevantie en populariteit. Stel, je runt een food blog en morgen post je een recept gaan posten over groentekroketten met zelfgemaakte mosterd. Als bijvoorbeeld Google je site indexeert zullen zij deze naar relevante keywords gaan indelen.
In dit geval groentekroket, mosterd, recept etc.

Als iemand nu zoekt op “groentekroketten maken”, herkent Google de zoektermen en ziet dat dit relevant is voor het zojuist geposte artikel op je website en zal deze in de resultaten laten zien. Door op een slimme manier gebruik te maken van relevante keywords, zal je ranking een stuk beter verlopen.

SEO in een notendop
Anders dan grote bedrijven je willen doen laten geloven, is Search Engine Optimization niet heel erg ingewikkeld. Ze laten je voor veel geld graag “indrukwekkende” resultaten zien.Maar als je jezelf er een beetje in verdiept (voor niets gaat de zon op), kom je ook een heel eind, en bespaar je een hoop geld.Met wat simpele strategieën, bereik je zo goed als alles. Als je erg veel tijd omhanden hebt en alle artikelen over SEO verslindt, zul je nog betere resultaten bereiken, maar dan wordt het een kwestie van kosten tegen baten. In verreweg de meeste gevallen volstaat het gewoon common sense te gebruiken (dit scheelt een hoop tijd).

SEO werkt eigenlijk met twee strategische principes: 

  • 1) Het kiezen van de juiste keywords. Waar zoeken je huidige (maar vooral ook je potentiele nieuwe) bezoekers naar?
  • 2) Optimaliseren van je website. Maak je website makkelijk te indexeren voor spiders.

Gebruik onderstaande Do’s en Don’ts om je website zo aantrekkelijk mogelijk te maken. 

  • 1. Kijk naar de concurrentie
    Maak een top 3 van je grootste concurrenten en kijk hoe ze scoren in Google, kijk naar hun landings- (index) pagina. Waar ligt hun focus, welke topics staan bovenaan en makkelijk in het zicht en welke keywords kom je steeds weer tegen? Vul deze keywords in op Google en kijk naar het resultaat. Komt de site voor op de eeste pagina. Hoe scoort jouw site? Soms is het strategisch een goed plan om wat marktaandeel af te pakken door dezelfde keywords te gebruiken.
  • 2.Doe aan Keyword onderzoek
    Doe aan keywordonderzoek. Het gebruik van verkeerde keywords, zal je niet de juiste of helemaal geen bezoekers opleveren. Maak bepaalde keywords eigen door deze te “koppelen” aan je site. Laat deze veelvuldig terug komen, zorg er echter wel voor dat dit relevant is. Maak een lijst met veel voorkomende onderwerpen op je site. Voor je food blog zijn dat bijvoorbeeld recepten, reviews van producten, blogs van bekende koks. Gebruik onderwerpen welke je hebt geselecteerd voor specifieke keywords. Maak een grote (grote) lijst met potentiele keywords en zinnen welke je in je blogs kunt verwerken en steeds weer terug kunt laten komen (een bepaalde catch phrase bijvoorbeeld), dit blijft hangen bij je bezoekers. “Snelle gezonde maaltijd onder 30 minuten” of “Samen koken, recepten voor de hele familie” etc. Bedenk zoveel mogelijk, later kun je een selectie maken.
  • 3.Vermijd het gebruik van generieke keywords
    Het gebruik van keywords hoeft zich niet te beperken tot maar 1 woord. Een hoge ranking in Google op het woord “food” of “recept” zal nog een behoorlijke strijd worden, omdat het zo generiek en competitief is (alle food blogs gebruiken deze woorden veelvuldig). Concentreer je daarom op de catch phrases, zoals “snelle recepten voor drukke mensen” of “food not war”. Kijk naar gerelateerde zoektermen. Voer een zoekterm in en scrollnaar beneden, daar staan de gerelateerde zoekopdrachten. Probeer deze in je site te verwerken.

  • “Koop je vaak groentekroketten bij Jumbo of Albert Heijn? Zelfgemaakt is natuurlijk veel lekkerder! Hieronder vind je het recept voor zowel vegetarische als groentekroketten met een klein beetje kip”
  • Zo heb je al aardig wat gerelateerde keywords verwerkt en zal de relevantie van je blog stijgen.
  • 4. Onderschat niet het belang van “uit eigen tuin”
    Gebruik keywords uit eigen regio. Verkoop je bijvoorbeeld ook streekproducten, of haal je deze uit het bos valk in de buurt. Verwerk dit dan ook in je site. Google zal dit dan ook op die manier indelen. Kom je bijvoorbeeld uit Den Haag, maak dan gebruik van typisch Haagse uitspraken of keywords.
  • 5. Vertrouw niet alleen op je intuïtie.
    Test de keuze van je keywords. Er zijn een hele hoop plugins te vinden welke je verder helpen je keywords en catch phrases te verfijnen. Je kunt bijvoorbeeld gebruik gaan maken van Google Adwords Keyword Planner. Kijk bijvoorbeeld ook naar Google Trends en spring hier op in. Google Trends laat de populariteit zien van bepaalde keywords en als je hier handig op inspeelt, kun je nog meeliften op deze golf.
Heeft u het antwoord gevonden?